Followers

visitors since May 2013

Tuesday 19 March 2013

Best Memory Of PLKN Cenderawasih...^_^

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...^_^
Apa khabar sume bloggers...cewah mcamlah ramai sangat yang nak datang jenguk blog ni kan...hehehe....takpe lar..kita syok sendiri lama2 betul la..=)...Idea datang ni kena cepat2 tulis nanti Allah tarik balik ilham kan takde ape nak tulis...
PLKN CENDERAWASIH CADOR MARANG
Salah satu memori kenangan yang pernah hadir dalam hidup ini...hari ini nak cerita serba sedikit tentang PLKN....
Kalu cerita sal PLKN mesti ramai yang mindset khusus untuk budak sekolah agama la..
"erm kalu aku pergi plkn mesti aku akan berubah"..."erm aku tak nak pergi lar nanti aku terpengaruh ngan budaya yang kurang baik...".."tak nak la aku pergi....aku dah rancang banyak benda "....
Kalau untuk budak sekolah biasa memang tak de masalah la sebab dieorang da bese ngan suasana kat PLKN..percampuran antara lelaki dan perempuan...Bagi budak sekolah agama memang akan jadi masalah bagi diaorang...
Realiti sekarang kebanyakan yang keluar dari PLKN akan terikut-ikut dengan budaya kat sana...tapi sebenarnya tak semua macam tu...semua tu bergantung atas jatidiri kita masing-masing....bak kata Cg. Rokiah(Cikgu Bm masa F3)...Jadilah benih yang bernas dicampak ke lautan menjadi pulau, dilontar ke kejora menjadi kejora, jatuh ke bumi menjadi penawar..
kompeni BRAVO...Hot to go
Mekna dan Budak cuteSuha


Wirawati Chinese...Chia Show Mei is the best..=)

Sahabat til jannah..i'allah.Khairina,Dayini ..Dayah

AJK Surau


Budx Cutest


Ustazah Fida ngan Mekna VT

Surau Thoriq Ar-raudah





Walau dimana kita berada selagi kita mempunyai iman yang teguh dan jatidiri yang mantap insyaallah tak de apa yang dapat mempengaruhi kita....
Beberapa tips  di PLKN..
  1. Kuatkan jati diri... حسبى الله لااله الا هو عليه توكلت...pergantungan kepada Allah kena kuat...
  2. Cari kawan yang satu fikrah dengan kita...hadis nabi "Sesunnguhnya syaitan itu adalah serigala manusia seperti serigala kambing , dia menangkap mana2 yang jauh dan terpencil,maka wajib ke atas kamu bersama dengan orang ramai dan menghadiri masjid"....senang kalu nak buat sesuatu kita kena buat ramai2 baru kita kuat...kalu kita seorang kita akan lemah...bersama kita saling melengkapi...
  3. Merapatkan diri dengan surau....di PLKN akan ada sebuah surau dan cubalah mengimarahkan surau...hidupkan surau agar biah agama dapat diterap secara tidak langsung...
  4. Be WhoYou Are...jangan kita yang berubah tapi biarkan suasana yang berubah kerana kita. 
Walaupun pada asalnya saya sendiri tak nakpergi PLKN tapi PLKN banyak mengajar saya erti hidup...terima kasih kepada semua rakan2 teman2 dan sahabat2 di PLKN dan kepada cikgu2  yang banyak memberi nasihat saya tidak akan lupakan kalian...^_^
Akhir kalam....saya nak mintak maaf jika tersilap tulis kat sini... Wassalam dan terima kasih kerana sudi singgah dan baca entri ni...sila tinggalkan komen anda...saya akan cuba baiki mana yang kurang... mohon ditambah mana yang kurang...mana yang terlebih dikurangkan...mana yang salah diperbetulkan...

Follow la...insyaallah saya akan follow balik..=)

No comments:

Post a Comment