Followers

visitors since May 2013

Saturday 30 December 2017

Tenggelamnya Kapal Van der Wik

Terasa ingin menulis setelah melihat keseluruhan cerita tersebut. Aku takut kisahku juga seperti Zainuddin dan hayati. Tidak berkesudahan. Aku takut menanggung kedukaan seperti mereka.

Allah rasa itu bercampur baur, tidak tergambar. Walaupon aku tidak yakin, akan tetapi, aku selalu menitipkan doaku untuk dia yang kusedar kucintai pabila berjauhan, tidak bersua mata. Ingin ku khabarkan hasrat hatiku, tapi apakan daya, perasaan maluku sebagai perempuan mengatasi. Walaupon diakatakan konservatif, tetapi itulah sebenarnya aku. Luaran  moden, dalamannya konservatif.

Ada yang ingin disampaikan melalui karya Buya Hamka ini dan aku tertarik pada skrip Zainuddin di akhir cerita,

"Ramai yang berkata ini adalah hikayat cinta Zainuddin dan Hayati. Namun bagiku sendiri, ini adalah hikayat kebangkitan sejati. Tentang anak manusia yang jatuh tapi memilih untuk bangkit, lalu ia jatuh lagi tapi ia memilih untuk terus bangkit lagi. walaupun berkali-kali jatuh, Zainuddin memilih untutk terus hidup, bangkit dari kesedihannya

Kejatuhanmu bukanlah awal dari kesedihamu, tetapi awal dari kebangkitanmu. Jangan pernah biarkan kesedihan dan keduakaan masuk ke dalam dirimu "

Ia benar, jangan biarkan kesedihan menangguk di dalam diri kita. Sebaliknya jadikan ia satu titik kebangkitan dari kejatuhan yang menimpa. Ya, aku tahu persis rasa itu kerana aku juga mengalami apa yang dilalui Zainuddin bezanya dia bangkit melalui kekasihnya tapi aku berazam untuk bangkit dari kehilangan ahli keluarga yang aku sayang.  

Sudah lama ingin aku coretkan kerna aku tidak punya sesiapa untuk diluahkan bimbang disalah ertikan. Jadinya aku memilih untuk berkongsi di ruangan ini unutk berkongsi rasa yang aku pasti turut dirasai oleh orang- orang yang mengalami aturan Tuhan persis diriku ini. 
Dan kerna perasaanku sediki lega apabila diluahkan melalui jalan seperti ini.  

Akhir kalam, maafkan daku atas kecelaruan penulisan yang tidak berfokus kepada topik dan susunan penulisan yang berterabur.

Image result for tenggelamnya kapal van der wijck buku hamka


No comments:

Post a Comment